Médiavadász

A madár az ász

MK Ultra programozás Taylor Swift legújabb klipjében

Taylor Swift legújabb klipje, a Fortnight az elmeprogramozást nyíltan propagáló klipek ékes példája.

Taylor Swift a tudatlan rajongók szemében egy tehetsége és kitartása révén magát semmiből felküzdő énekes, egy önálló sztár, aki felejthetetlen dalaival milliók számára nyújt inspirációt a mindennapokban. Mint ahogy egy nem rég megjelent részletes elemzésünkből kiderül, ez távolabb sem állhatna a valóságtól. A Taylor Swifthez hasonló világsztárok háttérben meghúzódó sötét erők bábjai, akik rajtuk keresztül közvetítik a tömegek számára ördögi terveiket és negatív szimbólumaikat.

Már a friss album címe is beszédes, amin a Fortnight szerepel: „Megkínzott költők osztálya” (The Tortured Poets Department). A klip későbbi elemzése során egyértelművé válik, hogy ez a szám nem a szerelmi bánat enpluszegyedik szívszorító esetét fogalmazza meg, hanem egy sokkal baljósabb eljárásra, az MK Ultra programozás során alkalmazott kínzási technikára utal. További adalék, hogy az énekesnő egy másik, kapcsolódó jelkép, a hírhedt félszem jelzés kíséretében pózol ezzel az albummal.

A Fortnight egy elmegyógyintézet szobájában kezdődik. Taylor Swift egy ágyon fekszik, amihez oda van bilincselve. A sztárokat a videóklipekben rendre megkötözve, nyakörvvel, láncra verve ábrázolják, ami egyértelmű utalás arra, hogy nem önálló emberek, hanem erre kiképzett személyek által irányított rabszolgák.

Egy nővér érkezik a szobába, ahol a berendezési tárgyak össze-vissza helyezkednek el, ami azt fejezi ki, hogy az MK Ultra-szolga tudatmódosított állapotban van. A nővérnek nincs arca. Ez a klipben később is megjelenő szimbólum a handlert jelképezi, azt az embert, aki az alany megkínzásáért, beprogramozásáért, újraprogramozásáért és irányításáért felelős. Különféle technikák révén ő ad új identitást az alanynak, ő hoz benne létre új emlékeket és személyiségeket, de szükség esetén ő is törli ki azokat.

A nővér drogot ad az énekesnőnek, ami egy kiemelt eszköze annak, hogy az alany elméjét meghasítsák, és alternatív személyiségeket hozzanak benne létre.

Taylor Swift ezután odamegy a tükörhöz, és saját magát nézi. A klipekben a tükörkép sokszor a felbukkanó alteregót szimbolizálja.

A klip végefelé ezt a tükröt összetöri, ami a sok részre bomló, meghasadt személyiség jelképe, de a korábbi, már használatban nem lévő alteregó megsemmisítésére is utalhat.

Swift, miközben a tükörben nézi magát, megtörli az arcát, és eltakarja a fél szemét. A félszem szimbólum kismillió klipben megjelenik, és az Antikrisztus eljövetelének beharangozásával áll összefüggésben, illetve az élet hagyományos vezérelveit elvesztő emberre utal, olyasvalakire, aki „nem lát tisztán”.

Swift ezután átmegy egy másik szobába, de közben a ruhája is megváltozik. Az MK Ultra szimbolikával élő klipekben mind a másik szobába lépés, mind a ruhaváltás az alany meghasadt elméjében létrehozott személyek közti váltásokra utal.

Swift egy iratokat tartalmazó fiókokkal teli szobában van. Mellette újra előbukkannak az arctalan figurák, akik mind gépelnek. Az iratok az énekesnő emlékeit jelképezik, az írógép előtt ülő figurák pedig azok, akik az új emlékeit írják meg.

Közülük is kiemelkedik egy szakállas férfi, aki a klipben látszólag Taylor Swift szeretőjét játssza, de valójában ő a fő handler. A Fortnight dalszövegét táplálják az agyába, amit később az agyhullámai is kimutatnak. Ehhez hasonló agymosást végeznek azokon is, akik nap mint nap popszámokat hallgatnak, szinte beleég a tudatalattijukba a dalszöveg.

Taylor Swift és „szeretője” az énekesnő fejében vannak. Itt is megjelennek az emlékeit jelképező papírok. Kell ennél egyértelműbb utalás arra, hogy itt Taylor Swift (és tegyük hozzá, a néző/hallgató) elméjének babrálásáról van szó?

Ha az agymosás szimbolikája mindebből nem lenne egyértelmű, a készítők további kapaszkodókat adnak. Taylor Swiftnek szó szerint kisütik az agyát. Leszíjazzák és elektrosokkot alkalmaznak rajta.

Az egyik orvost Ethan Hawke játssza, akinek a lánya, Maya Hawke szintén szerepel egy klipben (Missing Out), amiben agymosást végeznek rajta. Micsoda egybeesés!

Az elektrosokk hatására a Taylor Swift emlékeit jelképező papírpok elégnek.

Az MK Ultra alanyok kínzását követően a fő handler mindig hamis bizalmat épít ki a személyben. A megmentő szerepében tetszeleg, aki az alany javát akarja a gonosz kínzókkal szemben. Így az alany teljes bizalmat fog szavazni neki, következésképp a handlernek teljes hozzáférése lesz az elméjéhez. A villámlás az elektrosokkot jelképezi, míg a segítő kéznyújtás azt, mintha a handler az ő oldalán állna.

Noha hivatalosan Taylor Swift az, aki rendezte a klipet, teljesen egyértelmű, hogy a videóban alkalmazott szimbolika nem egyéni fantázia terméke. Ez a videóklip nyíltan az MK Ultra programozást népszerűsíti. Nézd meg átfogó elemzésünket a témában, amelyben számos hasonló példát hozunk fel a videóklipek – nem is annyira – felszín alatti üzenetei kapcsán.

elmeprogramozásFortnightmk ultraTaylor SwiftThe Tortured Poets Department

• 2024.05.15.


Previous Post

Next Post