Taylor Swift, a skarlátba öltözött asszony – Look What You Made Me Do klipelemzés
A jelen alkalommal egy Taylor Swift klip elemzésén keresztül fogunk kitérni néhány érdekességre, amelyek előrevetítik, mik a következő lépései a társadalomátformálás tekintetében a világot irányító hatalmaknak. Ahol szükséges, mondandónk alátámasztása érdekében más klipekre is hivatkozni fogunk.
A 2017-es Look What You Made Me Do című számban Taylor Swift különféle alteregókat jelenít meg, ezeken keresztül pedig üzeneteket sugall, viselkedésmintákat tanít a rajongóinak. Aki hozzá szeretne hasonlítani – és itt elsősorban fiatal lányokról beszélünk, akik a videoklipnézést a nőiségük kiteljesedéséhez vezető út fontos részének tartják –, azokat az attitűdöket kell elsajátítania, amik az alábbi videoklipben is bemutatásra kerülnek. Ezek természetesen nem egyediek. Számos klipben megtalálhatóak hasonló, elsőre nem is sejtett mélységű üzenetek. Nézd meg, aztán lássuk részletesebben:
Az első jelenetben Taylor Swift zombiként ássa ki magát a föld alól. Horrorfilmekbe illően ijesztő kinézete meglehetősen nagy ellentétben áll azzal a képpel, amit általában a sztárokról mutatnak, akik a tévéképernyőn keresztül tökéletesnek, szépnek, boldognak, hibátlannak tűnnek. Azzal, hogy az énekesnő felvállalja ezt az énjét is, azt üzeni a követőinek, hogy ők is bátran engedjék szabadjára a bennük szunnyadó rosszat. Sötét vágyaiknak és késztetéseiknek nyugodtan hagyjanak teret. Ne temessék el ezt a láthatóan bosszúszomjas, gonosz szándékú alteregójukat sem, hiszen az éppúgy hozzátartozik a lényükhöz. (Egy korábbi klipelemzésben láttunk már erre példát.)
Manapság általában minden divatos, ami valahogy nem emberi. Robotnak, vámpírnak, mutánsnak, zombinak, űrlénynek, aberráltnak lenni sokkal menőbb. Mindegy, csak valahogyan meg lehessen tagadni emberségünket.
A következő jelenetben az énekesnő drágakövek és ékszerek közt fürdik. Az előző jelenettel ellentétben a tökéletesség, boldogság és szépség látszatát keltve. Itt most azt üzeni, hogy az ő követői hódoljanak a világi élvezeteknek.
A videoklipekben rendre visszatérő hegyes karmoknak és a kígyó szimbólumának felbukkanása viszont arra enged következtetni, hogy itt Taylor Swift nem csupán egy gazdagságában tobzódó hiú nőt játszik, valami többről van szó a háttérben. (A hegyes karom sok esetben állatiságot, vadságot, kegyetlenséget hivatott szimbolizálni. A kígyó pedig általános jelentésében a bűnnel kapcsolatos, és ördögi jelenlétre utal. De egyben a hatalom szimbóluma is.)
A következő jelenetben újabb formában fedi fel magát. Egy trónon ül, kígyók között, ruhája vörös, kezében pohár, melyet egy kígyó ad át neki, a sztároktól megszokott gőgös, megvető grimaszokat vág. Nehéz nem arra gondolni, hogy itt a Jelenések könyvének következő sorát ábrázolják: „Az asszony bíborba és skarlátba öltözve, arannyal, drágakővel és gyöngyökkel ékesítve. Kezében undoksággal és tisztátalan kéjjel telt aranyserleg.” (Jel 17,4) Taylor Swift itt „A nagy Babilont, a föld utálatra méltó kicsapongóinak anyját” játssza. (Jel 17,5) Ráadásul egy későbbi jelenetben a kígyók úgy rendeződnek, hogy bizarr szárnyakat formálnak neki, amivel a karaktert egy kicsit Lucifer alakjával is összemossák.
A skarlátba öltözött asszony elgondolását egy másik jelenet is alátámasztja, amikor az őt fotózó kiéhezett, egytől egyig dzsigoló kinézetű férfiakat felrobbantva sétál el egy vadállattal.
A vadállat nyakában egy 13-as számot ábrázoló nyaklánc lóg, amit úgy jelenítenek meg, hogy „B” betűnek is olvasható, ami a „beast” (fenevad) rövidítése, és szintén a Jelenések könyvének Pokolból feltörő vadállatára utal. Ezt alátámasztja egy újabb részlet a Bibliából: „A vadállat, amelyet láttam, hasonlított a párduchoz (…), szája pedig az oroszlán szája.” (Jel 13,2) Ezzel összefüggésben felvethető az is, hogy az első jelenetben föld alól feltörő zombi is – az említett társadalmi üzeneten túl – a fenevad megjelenésére utal: „a vadállat feljön a mélységből”. (Jel 11.7)
Érdekes lehet azt is megjegyezni, hogy a Tarotban a 13-as szám a halál száma.
A klipben tehát Taylor Swift, ugyan különféle személyekben, de ugyanazt testesíti meg, a Sátán szajháját, aki önző módon csak saját vágyainak él, másokat is erre késztet, közben ahol megfordul, rombol, felforgat és sötét terveket szövöget, ahogy az a bibliai apokalipszisben is történik. (Természetesen ezt a szerepet a legismertebb énekesnők, Madonnától kezdve Lady Gagán keresztül sokan magukra öltötték már.)
Ezt a klipben végig megalázó módon ábrázolt férfiak nyálcsorgatva és ellenállás nélkül követik végig.
Néhány képkockával odébb az énekesnő egy nagyméretű kalitkában ül, ismételten skarlátba öltözve. Úgy tűnik, mintha be lenne zárva, mégis luxuskörülmények között él, és azt a benyomást kelti, hogy ha akarna, könnyedén kiszabadulna (vagy éppen azt, hogy nem szükséges kiszabadulnia, mert innen is tökéletesen tud irányítani mindent). A férfi testőrök a háttérben szerencsétlen ruházatukban megint csak idiótaként illetve nyomorult szolgaként vannak ábrázolva.
A következő jelenetben Taylor Swift macska álarcban bankot rabol. Társai mind nők, míg a földön előttük lehasaló férfiakat megint csak kreténként ábrázolják. Fülhallgatóban vannak, mintha süketek lennének az igazságra. Itt is találhatunk egy megfelelést a Jelenések könyvével: „Leborultak a vadállat előtt is, és így imádták: »Ki fogható a vadállathoz, ki tudja vele fölvenni a harcot?«” (Jel 13,4)
Egyes elemzők szerint ez a kép utalás Krisztus barlangban történő feltámadására is, pontosabban annak kigúnyolásáról van szó, miközben itt felbukkan az egyiptomi szimbolika is.
A háttérben piramisokat formáló aranyrudakat láthatunk. A macskafej pedig Szehmetre (esetleg a vele rokonságban álló Básztetre), a nőstény oroszlán fejű egyiptomi istenségre utal, amit egy szintén eléggé sötét szimbolikát rejtő Katy Perry videoklipben is láthattunk már korábban. Ez ugyancsak összhangban van a fent említett Jelenések könyvében található, vadállatra utaló leírással, ami, mint említettük, párduchoz és oroszlánhoz hasonlatos. Ezt a főszereplőnk pólója is megerősíti, amin szintén egy nagymacska található.
Szehmet negatív aspektusában a háború, a gyűlölet és a halál úrnője. Nevének jelentése: „a hatalmas”. Társadalmi szempontból itt nyilvánvalóan a „girl power” mozgalom okkult kabalaállatáról van szó. Valahol értelemszerű is, hogy a nőuralom egyik jelképének egy nőstény oroszlánt választottak, hiszen az oroszlán önmagában is az uralom szimbóluma.
Katy Perry: Dark Horse (0:16) – A kígyó itt is megjelenik az énekesnő lábára tekeredve.
Egy újabb rövid vágókép erejére ezeket a nőket most motoros szerkóban, chopperrel a fenekük alatt ábrázolják. Ahogy fentebb a férfiakat, úgy a nőket is megalázó módon, természetükkel teljesen ellentétesen ábrázolják.
Ezt követően Taylor Swift valamiféle diktátorként vagy sötét varázslóként jelenik meg, aki kizárólag nőkből álló hadsereget toboroz, ami megint csak ellentmondásban áll a női természettel.
A nők nem is igazi nők. Bábok, robotszerű lények, vagyis megtévesztettek, akik akaratuk ellenére vesznek részt a készülődő harcban. Fülükben kulcs lóg, ami talán nem más, mint a „mélység kútjának kulcsa”, ami „megnyitja az alvilágot”. (Jel 9,1–2) Itt utalás történik arra, hogy a háttérerők nagy terve összefüggésben van egy feminista hadjárattal, ami vélhetően többek közt a férfiak ellen fog irányulni. A „meetoo” mozgalom egy szemléletes példája volt annak, miként lehet a mai ideológiákat és a velük összhangban meghozott törvényeket könnyű szerrel a férfiak ellen fordítani.
Újabb jelenet következik, ahol tűsarkúban buziskodó hímnemű lényeket látunk, akik úgy ugrálnak, ahogy Taylor Swift fütyül.
Itt nem pusztán a férfiak megalázásáról, hanem egyszersmind a nemek eltörlésének szándékáról is szó van.
A nemek eltörlését általános céljának tekinti Hollywood, a reklámipar és a fősodratú zeneipar. Egy nagy botrányt kavart példája ennek Celine Dion, aki új ruhamárkájával amellett kampányol, hogy a gyermekeket már csecsemőkoruktól fogva se hagyjuk a „nemi sztereotípiák” áldozatául esni.
Celinununu (0:44)
A reklámban az éj leple alatt besurran egy kórházba, varázsport hint az újszülöttekre, akiknek eltűnik a nemüket jelző színes takarójuk. Fekete ruhák és plüss szörnyek között találják magukat, immár nemtelenül.
Celinununu (0:53)
A nemek eltörlésén túl a fő cél viszont a kereszténység gyalázása (ahogy az alábbi kép is mutatja), tanításának kiforgatása, és szimbolikájának felhasználása, amiken keresztül negatív üzeneteket küldenek a számunkra.
Ebben a klipben, mint említettük, nagyon sok alteregója van az énekesnőnek, amit a végén össze is gyűjtenek nekünk.
Ezek vitatkoznak egymással, mint egy meghasadt személyiség felszínre törni akaró részei. Ismeretes, hogy a világhírű énekesnőknek időnként új személyazonosságot adnak. Kedves fiatal lányból könnyedén faragnak gátlástalan ribancot. Legutóbbi filmjében pedig Lady Gagából csináltak romlott szajhából elsőáldozó szende szüzet (A Star Is Born).
Mi a cél ezzel? Hogy egy skizofrént állapotot teremtsenek. Ahogy az énekes változik, úgy változtasd te is az identitásodat. Ha kell, csináld pont az ellenkezőjét, mint eddig. A lényeg egy. Bármelyik énedet is engeded a felszínre, a cél az, hogy mindegyik ugyanazt az erőt szolgálja. Azt az erőt, ami minden értéket le akar rombolni a világban. A nemeket éppúgy el akarja törölni, mint a családokat, a vallást, vagy bármilyen hagyományt és rendező elvet. Ha te belül viaskodsz is magaddal, mint Taylor Swift énjei a feszület alatt, az a szándékod maradjon állandó. hogy az eddigi rend ellen, az apokaliptikus vízió káoszáért harcolsz.
A videoklip elemzés, ha nem is szabad túlzásba vinni, jó gyakorlat a tudatosság, illetve a manupulációval szembeni ellenállásunk fokozására. Mindemellett bizonyos jövőbeli, és sajnos nem túl pozitív terveket is megismerhetünk belőlük. Ezt a videoklipek eme állatorvosi lova remekül igazolja.