Neon Démon | A divatipar sátáni háttere
Bizarr rituálék, ellenbeavatás, elmeprogramozás, kegyetlen erőszak, pedofília, emberáldozat. Nicolas Winding Refn Neon démon című alkotásában meglehetősen kendőzetlenül mutatja be a divatipar okkult hátterét. (Az elemzés azonos című videónk lejegyzett változata.)
Idén tavasszal készült majdnem egyórás elemzésünkben rámutattunk, hogy a világ legnépszerűbb videóklipjei egységes szimbólumrendszert vonultatnak fel, amelyen keresztül ijesztően sötét üzenetekkel bombázzák a nézők tudatalattiját. Talán nem mindenkinek magától értetődő, hogy aki nem néz videóklipeket, az sem mentesülhet ezen hatások alól,
ezt az illuminátus jelképrendszert a popkultúra összes többi területére is beszivárogtatják.
Színesmagazinok, számítógépes játékok, reklámok, rajzfilmek, sorozatok, filmek: a luciferi szimbolika egyre gyakoribb szereplője ezeknek is.
Nem régiben találkoztunk egy 2016-os filmmel, a Neon Démonnal, ami a divatipar sátáni hátterére mutat rá. Úgy ítéltük meg, érdemes rajta végigmenni, mert azon alkotások közé tartozik, amelyek meglehetősen kendőzetlenül tolják az ember arcába az okkult szimbólumokat.
Ambivalens filmről van szó, mert egyfelől mintha a színfalak mögötti történések leleplezéséről szólna,
másfelől viszont úgy tűnik, hogy a videóklipes elemzésünkben már körüljárt üzenet újabb közvetítője.
Lássunk is neki. A legelső jelenet egy fotózással kezdődik. A főszereplő elvágott torokkal fekszik egy kanapén. Egy képben összegzik nekünk, milyen sors vár azokra a fiatal nőkre, akik a divatipar részesei kívánnak lenni. Kiölik belőlük a lelket, megnyomorítják, kizsigerelik, feláldozzák őket egy mondvacsinált műszépség oltárán. Olyan, mintha a lány összegyűrt szaloncukorpapírba lenne csomagolva, olyan mintha egy egykor megbecsült használati tárgy lenne, amire ráuntak és amit eldobtak.
A következő jelenetben találkozik egy sminkessel. Ő lesz a mentora, akire ebben a rideg és számító világban egyedül számíthat. Elviszi egy partira, ahol a modellszakma krémje hivatalos, és bemutatja két érzéketlen modellnek. Arról beszélgetnek, hogy a rúzsoknak általában vagy étellel vagy szexszel kapcsolatos neveket adnak.
Megegyeznek abban, hogy a főszereplő inkább valamiféle desszerthez hasonlatos.
Ez a későbbiekben még fontos lesz. A másik szimbólum, ami újra és újra visszatér a filmben, a háromszögek különféle elrendezésben, ezen belül is különösen a lefelé fordított háromszög. Giginek a nyaklánca, Rubynak a nyakkendője, a másik kettőnek pedig a ruhája formálja ugyanezt a jelképet. A fordított háromszög többek közt a nőiség jelképe, ebben a filmben azonban valami mélyebb, okkult kapcsolódást is kifejez.
A helyszínen idegesítő villódzó fényben egy performanszt látunk, egy megkötözött nőt kitekeredett pózban. Az ő hátán is megtaláljuk a háromszöget. Korábbi videónkban láthattátok, hogy a klipekben ez meglehetősen gyakran előfordul, és azt üzeni, hogy
a világhíres énekesek valójában nem önálló egyéniségek, hanem egy fölöttük álló erő vagy hatalom szolgalelkű bábjai.
Jelen kontextusban a divatipar ünnepelt sztárjainak totális kihasználtságára utal. A bizarr jelenet ellenére úgy tűnik, Jessenek tetszik az előadás.
Főszereplőnk másnap elmegy egy ügynökséghez, ahol kiderül, mindössze 16 éves. Elmondják nekünk, hogy a divatiparban kimondottan kedvelik az ártatlan kinézetű nőket, ezért átírják a születési dátumát, hogy felnőttkorúnak higgyék.
A nap végén elmegy a korábbi fotós sráccal egy randira. Bámulják az előttük elterülő várost és a Holdat.
Jesse történetet mesél nekünk, miként érezte úgy gyerekként, mintha a Hold figyelné őt, mint egy nagy szem.
Ezt követően a srác is kacsint egyet, azaz félszemet mutat, ami meglehetősen indokolatlan, hiszen a Hold fényébe nézve nem igazán kell az embernek hunyorogni. Noha tradicionálisan gyakran tekintettek a Napra és a Holdra az egyetemes ember jobb és bal szemeként, itt az egyszem szimbólum negatív értelemben jelenik meg. Egy olyan hatalomra utal, ami teljesíti a kívánságaidat, amennyiben behódolsz az ő ördögi ellenértékrendjének. Jesse egész életében arra vágyott, hogy e sátáni erő kiszemelje, és felhasználja céljaihoz.
Dean tisztességes ember. Amikor a lány elmeséli neki, hogy csak 16, nem akar visszaélni a helyzettel. Ő képviseli a filmben a külvilágot. Azt, akinek nincs a divatiparhoz kapcsolódása. A fotóiról lekezelően beszélnek, nem engedik, hogy az asztalukhoz üljön, a külső szépséggel kapcsolatos kritikáját pedig azonnal leszólják. Nem akar, de természetéből fakadóan nem is tudna ennek a világnak a része lenni.
A randi után a srác még egyszer a Holdra mutat. Ezután a lány belép egy olcsó motelszobába, és rettentően megijed, a nyitva hagyott ablakon ugyanis bemászott egy puma. Ez alapvetően a természetes női ösztönök és vágyak felébredésére is utalhatna. A macskák és vadmacskák azonban másfelől olyan szimbólumok, amiket állítólag szexrabszolgák speciális agymosási technikája során alkalmaznak.
A macska egy kódnyelv része, mely révén a handler saját céljai érdekében irányítani képes az elmeprogramozott személyt.
Jesse elindult az ellenbeavatás útján, a Hold szeme kiválasztotta. Amit még az a jelenet is megerősít, ahol a Keanu Reeves által játszott tahó moteltulajdonos segítőjének egyik szemét a zseblámpa eltakarja.
Eléggé furcsa Keanu Reevest ebben a nem szokványos szerepben látni, van egy olyan érzésünk, hogy kiválasztásának köze lehet a Neo és a Neon szavak áthallásának. Hasonló áthallást érzékelhetünk a „démon” és a „diamond” szavak között is, a gyémánt leegyszerűsített ábrája összeillesztett háromszögek formájában ugyancsak gyakran felbukkan a filmben. Azt mondják,
a gyémánt szimbólumát olyan szexrabszolgák programozásában alkalmazzák, akikkel irányítóiknak az a tervük, hogy híres, befolyásos férfiak, például elnökök párjaivá tegyék őket.
Ezután sor kerül az első fotózásra. A fotós a teljes stábot kiküldi, és Jesset rendhagyó módon teljesen levetkőzteti. Nem látunk semmilyen konkrét szexuális aktust, a jelenet mégis mintha a kiskorúak megrontására tenne utalást.
Újabb jelenet. Egy híres divattervező modelleket válogat. Egyik sem kelti fel igazán az érdeklődését. Jesset meglátva viszont teljesen elérzékenyül. Ismételt utalás arra, hogy a modellszakmában kiemelt értéke van annak, ha valaki kiskorú. A válogatáson látunk egy másik lányt, aki nem jár sikerrel. Mérgében összetör egy tükröt, ami megvágja Jesse tenyerét is. Amikor ezt a lány meglátja,
meg akarja inni a vérét.
Itt két videoklipekben bevett szimbólummal is találkozunk. Egyfelől a törött tükör jelképével, ami az agymosáson átesett alanyok meghasított személyiségre utal, másrészt újabb és ezúttal még egyértelműbb utalást találunk a kannibalizmusra. Jessere az őt körülvevő alakok mintha ételként tekintenének.
Jesse haza megy. A vérveszteség miatt elájul. Háromszög alakzatokat lát. Három lefelé mutatót és egy felfelé mutatót, amik együttesen egy még nagyobb lefelé mutató háromszöget alkotnak. A korábbi háromszöges utalások alapján megtudjuk, hogy ezek valójában a sminkest és a két másik modellt jelentik. Ez egy boszorkány triumvirátus. Ehhez készül kapcsolódni főszereplőnk.
Hogy csak egy példát említsünk, a lefele mutató háromszög megjelenik Britney Spears Work Bitch című klipjében is, ahol macskának öltözött szexrabszolgákat rángat kötélen. A klipben a neonfények, a leopárd minta, a félszem, a nyakörv vagy a tükör is megjelennek, ebből is látható, hogy a film szimbólumrendszere nem a rendező egyéni kitalációja, hanem valószínűleg egy létező jelképrendszer alkalmazása.
Mivel Jesse nincs jóban Keanu Reevesszel, a barátja megpróbálja elsimítani a dolgot köztük. Megfizeti a puma által okozott károkat. Erre hálája jeléül az idegbeteg Révész
felajánl neki egy új motellakót, aki még csak 13 éves.
Azt hiszem, nem nagyon kell ennél egyértelműbb utalás arra, hogy itt nyílt pedofíliáról van szó.
Ez után sor kerül az első divatbemutatóra. Ez tulajdonképpen Jesse beavatása a divatvilágba, de mindezen túlmenően egy okkult dimenzióhoz is kapcsolódik. A kifutóra lépve hosszabb-rövidebb villanásokban újra megjelennek neki a háromszögek. Tükrök közt sétál, ami ismét visszahozza a meghasadt személyiség témáját. Ezt az is kiemeli, hogy megjelennek benne a tükörképei, akikkel csókolózni kezd. Egy kék háromszögtől egy piros háromszög felé halad. A lányban egy új alteregó kel életre. Majd
a függöny mögül kilépve egy teljesen új Jesset kapunk. A neon démont, egy boszorkányt, egy önelégült nőt,
aki teljes egészében kapcsolódott az álságos divatvilághoz, mélyebb értelemben pedig a boszorkány triumvirátushoz. Megszakítja a kapcsolatát a fotós sráccal, aki utolsó kapaszkodója volt a hétköznapi élethez.
Haza megy, még mindig a motelben lakik. Éjszaka a pedofil Révész meglátogatja. Kést tol le a torkán, miközben azt mondja, tátsa ki a száját jobban. Felébred, csapzottan és meglehetősen kiszolgáltatott pozícióban. Álmodta, de mégis olyan, mintha ténylegesen megerőszakolták volna. Kezdjük sejteni, hogy korábban
nem is a pénz miatt bujkált előle, hanem mert a férfi szexuálisan bántalmazta.
Ez után a szomszéd szobában hangokat hall, egy fiatal lányt megerőszakolnak. Olyan, mintha valaki mást bántalmaznának, de valószínűleg ez Jesse egyik traumatizált alteregója, akit mélyen eltemetett a tudatalattijába.
A szűk szobákba, félig átlátszó falak mögé bezárt, foglyul ejtett nők témája a klipekben mindig az elzárt alteregókra utalnak. Állítólag
a béta kitten programozásban részesülő alanyok egészen fiatalon szexuális bántalmazáson esnek át, ezáltal érik el náluk, hogy meghasadjon és korlátlanul irányíthatóvá váljon az elméjük.
A filmben Keanu Reeves Jesse egyik handlere, az a feladata, hogy az alanyt szexuálisan folyamatosan traumatizálja. A film ezt nem mutatja be nekünk nyíltan, csak utalásszerűen, mégis eléggé világos, hogy ebben a világban a „kiválasztottságnak” sokkal kegyetlenebb ára van, mint elsőre hinnénk. Fiatal modellként nem csupán a koplalásnak és a stressznek kell kitenned magad, hanem valami sokkal nagyobb szörnyűségnek.
Mivel veszélyben érzi magát, elmegy Rubyhoz, ahol újra találkozunk egy vadmacskával, ezúttal egy kitömött leopárddal. A nő magáévá akarja tenni a lányt, aki visszautasítja. Újra megjelenik a félszem szimbólum, ami nem sokkal később megismétlődik. Mint később kiderül, a tükrön lévő rajz egy újabb rituálé kezdetét jelenti, aminek központi eseménye ezúttal Jesse feláldozása.
Mivel a lány elutasította Rubyt, utóbbi a bűnös vágyait a hullaházban éli ki, ahol másodállásban halottakat szokott sminkelni. Rámászik egy halott nőre és nyalakodik vele. Gusztustalansága ellenére jól érzékelteti ez a rész a divatvilág totális lelketlenségét és élettelenségét.
Visszatérve két társával együtt üldözőbe veszik Jesset, majd megölik.
Megfürdenek a vérében, és megeszik.
Ruby aztán a Hold előtt tiszteleg, ami a filmben, mint említettük, az antikrisztusi félszemet jelképezi, és ami itt mindemellett a boszorkányság, a romlott női minőség szimbóluma is. A traumatizált kiskorúak vérének megivásával kapcsolatban sokféle nehezen bizonyítható elképzelés terjeng. Mindenesetre találunk meglehetősen gyanút keltő utalásokat arra, hogy ténylegesen vannak olyan körök, akik az ebben található vegyület által akarják életüket és fiatalságukat meghosszabbítani.
A záró jelenetben Gigit látjuk. Fotózáson vesz részt. Jesse megevése révén megkapta az erejét is, így újra kiemelt szerepeket kap. Valami azonban elromlik. Rosszul lesz, és kihányja Jesse szemét. Egy másik modell viszont megeszi. Ez tulajdonképpen azt jelzi, ki az aktuális kiszemeltje annak a sötét erőnek, ami az egész divatvilágot működteti.
Ha nem ismernénk a szimbólumok közti összefüggéseket, elintézhetnénk a dolgot annyival, hogy ez egy beteg film, ami egy beteg ember fejéből pattant ki. Másfelől ugyanakkor meglehetősen valósághű képet mutat a divatipar hátterében álló sötét mentalitásról. A divatszakma függönyei mögött okkult rituálék, ellenbeavatások, elmeprogramozás, kegyetlen erőszak, pedofília és emberáldozat húzódik, aminek eléggé kendőzetlen bemutatását láthattuk.
Nehéz megítélni, ezt pontosan milyen szándékkal tette. Nicolas Winding Refn ambivalens rendező. Egyik oldalról filmjei nagyszerűek.
Varázslatos színek, bámulatos kompozíciók, egyedülálló humor, okkult érdeklődés, meditatív lassúság jellemzik.
Bizonyos alkotásai, például a Too Old to Die Young a legtöbbek számára nézhetetlenül lassú, de e megpróbáló lassúság megfelelő hozzáállás esetén a sorozatdaráló, ingerhajhászó mentalitáshoz képest jóval elmélyültebb hozzáállást alakíthat ki a nézőben. Másfelől a filmjei tele vannak gonoszsággal és kegyetlenséggel. Kiüresedett, nihilista alakok, gyilkosok, kínzás, vér, halál, pololi szimbólumok.
Amennyire felemel, annyira le is taszít.
Nem azzal van a baj, hogy gonoszság jelenik meg a filmjeiben, hanem hogy ez rossz arányban történik, és így a szép dolgok ellenére az összkép végső soron negatív és sötét és lehúzó. Pont, mint ez a film. És éppen ezért hajlunk arra, hogy azt mondjuk, ez is csak egyike a megszámlálthatatlanul sok alkotásnak, aminek célja az egészséges emberi elme megrontása.