Médiavadász

A madár az ász

Billie Eilish: „A jókislányok mind elkárhoznak”

„All the good girls go to hell” (a jókislányok mind elkárhoznak), énekli az utóbbi években rendkívül felkapott, mindössze 18 éves Billie Eilish legújabb klipjében, melyben egy égből aláhulló, majd pokoli környezetben félholtan ténfergő, kőolajban megmártózó szárnyas lényt alakít, akit a háttérben tűzben táncoló szajhák vesznek körül.

hell-all
All the Good Girls Go to Hell

A dal címe és mondanivalója, melyben a félreérthetetlen luciferi szimbolika ellenére a legtöbben továbbra is a „szabad művészi önkifejezés” egy újabb ártalmatlan jelét képesek csak felfedezni, a 22-es csapdájának egy tipikus esete. Vagyis bárhogy döntesz, az adott értelmezési keret logikája alapján nem győzhetsz. Mert ha elhiszed, amit az énekesnő sugall – tehát azt, hogy a jólányok a pokolban végzik –, és el akarod kerülni a poklot, akkor rosszkislány leszel, de ha rosszkislány leszel, akkor épp a pokol egyik mélységes bugyra lesz a jutalmad. Ezt hozza el a mennyből kitaszított szárnyas alak nem sokkal földre érkezését követően, miközben szövegében, melyben többek közt gúnyos megjegyzéseket tesz az egyházalapító Szent Péterre, sőt, magára Istenre, arra utal, hogy ebben az istentelen és istenellenes világban az egyetlen ésszerű döntés, amit hozhatsz, hogy mellé állsz.


A farkába harapó kígyó szimbólumával Taylor Swift klipjeiben is találkozhattunk már

A megszokottól némileg eltérően, Billie Eilish karakterével elsősorban nem a szemérmetlen szexualitás és a kombattáns kurválkodás oldaláról igyekeznek kilúgozni a fiatal rajongók agyát. Fennakadt szemgolyók, vérző orr, fekete könnyek, kicsavarodott pózok, görnyedt testtartás, ének, amit mintha félálomból, félig belőve, félholtan énekelnének. Ez valami más, mint amit eddig láthattunk.

when the party's over 01
A videoklipek képsorai életunt, depresszív, nihilista hangulatot közvetítenek. Egy sötét, reménytelen, tompa, törekvés nélküli, hipnotikus befolyásoltság alatti állapotot, ahol az embernek nemhogy életcélja nincsen, de már az is nehezére esik, hogy egyáltalán a testét egyenesben tartsa. A videók mintha valamiféle halálkultuszt népszerűsítenének, ahol a végletekig vitt önpusztítás válik követendő példává. Itt már a látszatra sem adnak, a belső romlottság és a dekadencia iránti perverz vonzalom a külsőségek szintjén is egyértelműen kifejeződik.

bad-guy-all
Bad Guy

Legutóbbi lemezének borítóján Billie Eilish fennakadt szemgolyókkal egy elmeosztályon őrjöng, és videoklipjeiben is úgy vonaglik, ahogy az ördögűzős filmek megszállottjai. Kezek dobálják és rángatják a fejét és a testét, injekciós tűket szurkálnak a hátába, hogy leszedálják, nyakörvhöz illetve egy akasztott emberhez hasonlatos nyakláncot visel, és úgynevezett „handlerek” (az agymosáson átesett sztárok felügyelőit nevezik így) kísérgetik, bárhová is megy.

cross-03
Két klipjében is olyan formát vesznek fel a fák és a villanypóznák, mintha azzal a készítők a bibliai keresztre feszítést akarnák megidézni

A karakter, amit játszik, láthatóan teljesen feladta akaratát, és maradéktalanul behódolt egy idegen erőnek, ami azt csinál vele, amit csak akar. Az „All the Good Girls Go to Hellbőlkiderül, hogy ez az idegen erő, ami megszállja őt, nem más, mint maga Lucifer. (Angolul tudók a klip részletes elemzését itt olvashatják.)

BillieEilish_WhenWeAllFallAsleep
Ilyen a tévé és a telefonja előtt egész nap nyálcsorgatva ücsörgő, önálló akarattal és meggyőződéssel szinte egyáltalán nem rendelkező posztmodern fiatal is, aki mára majdnem minden ellenállás nélkül igazodik ahhoz, amit a különféle médiumokon keresztül felé sugároznak. A klipek pedig tovább erősítik e fiataloknál amúgy is meglévő beállítódást. Ma már alig-alig beszélhetünk valódi személyiségekről. Az emberek többségének nincsenek is önálló gondolataik, ugyanazt hajtogatják, mint amit a tévéből hallhatunk. Úgy is mondhatnánk, valaki más munkál bennük, valaki más gondolkozik és érez bennük, és ilyen értelemben megszállottnak tekinthetőek.

bury-all
Bury a Friend

A klipek a halál, a pusztulás, a romlás és megrontás jelszavát hirdetik, amihez e legutóbbi videóban egyértelmű sátáni szimbolika is társul. Hogy mi vár azokra a fiatalokra, akik úgy nőnek fel az ilyesmin, hogy közben semmi sincs igazán az életükben, amik ellensúlyozhatnák e negatív hatásokat? Nem nehéz kitalálni. Annyi bizonyos: Billie Eilish és főnökei egyhamar nem fognak leállni a démoni üzenetek közvetítésével, amit sajnos hasonló leplezetlenséggel tolnak a képünkbe a mainstream videoklipek további készítői is.

Egy kísértetiesen hasonló üzeneteket rejtő videoklip részletes elemzése:

Billie Eilishklipelemzéssátánizmus

• 2019.09.16.


Previous Post

Next Post